۳۰ آذر ۱۳۸۴
شب یلدا

 

 

امروز پائیز خزان به پایان میرسد و زمستان سفید و زیبا از راه میرسد. امیدوارم در این آخرین روز پائیزی جوجه هاتان را شمرده باشید که از قدیم وندیم گفته اند آخر پائیز وقت شمارش آنهاست.!!دیشب به یکی sms فرستادم که وقت نگذرد .گفت شمردم کم آوردم. دیدم اپیدمی است. پاسخش ندادم. حرف حساب که جواب ندارد.

 

شب یلدای همه ایرانیان ، در هرکجای دنیا که هستند بر آنها مبارک باشد.

از زیباترین سنت های شب یلدا دید و بازدید های خانوادگی است. در جامعه ی امروز که بدلیل سنگینی زندگی ماشینی و گرفتاری های فردی ، دیدار های فامیلی سخت و سنگین شده است، یلدای پرحوصله و طولانی میزبان خانواده های ایرانی است تا محیط های گرم خانوادگی و دیدارهای فامیلی قوت واستحکام یابد. شکوه  بنیان خانواده نقطه قوت تمدن شرقی است که ایرانیان در شب یلدا به صورت سمبلیک پیشتاز و حافظ آن هستند.

 

حافظ هم میهمان ثابت همه ما در شب یلداست. چه مهمان پر هنر و شیرین سخنی . و چه هوشمند ملتی است ملت ایران که از ادب و شعر و سنت های خود در همه ی فرصتها به نیکوئی حفاظت و عشق و محبت را زمزمه میکند:

شب صحبت غنیمت دان که بعد از روزگارما

بسی گردش کندگردون بسی لیل ونهار آرد

بهار عمر خواه ایدل  وگرنه این چمن هر سال

چونسرین صدگل آردبار و چون بلبل هزار آرد

در این باغ ار خدا خواهددگر پیرانه سر حافظ

نشیند  بر لب  جویی  و سروی  در  کنار آید

 

۲۹ آذر ۱۳۸۴
تلویزیون صبا و آقای کروبی

 

دیروز رفته بودم دیدار آقای کروبی. جلسه گروه مشاوران مطبوعاتی ایشان بود. با همان نشاط همیشگی. همان جا مطلع شدم که از فردا شب و همزمان با شب یلدا تلویزیون ماهواره ای صبا روی آنتن می رود. آقای کروبی به دست اندر کاران تلویزیون توصیه های عمومی می کرد و ضمنا می گفت حساسیت و فشار برای جلوگیری از راه اندازی این تلویزیون خیلی زیاد است. ولی به خاطر اینکه روحیه شما شکسته نشود، توضیح نمی دهم. وقتی هم که من فهمیدم چه مسائلی پشت پرده بوده که این تلویزیون راه اندازی نشود به آقای کروبی حق دادم که آن را به دست اندر کاران انتقال نمی دهد.

ایجاد یک رسانه تصویری توسط یکی از دست اندر کاران کشور را باید به فال نیک گرفت. اگر چه رسانه ملی سالهاست رسانه ملی جمعی از ملت شده است و فراگیر نیست ولی حتی اگر رسانه ملی ما واقعا هم ملی بود باز هم در دنیای فعلی که دنیای ارتباطات نام گرفته است تعدد رسانه با مدیریت افکار مختلف یک ضرورت بود.

قانون اساسی البته این کار را منع می کند. روزی که حدود ۳۰ سال پیش قانون اساسی نوشته می شد تمرکز رسانه ای قابل اجرا بود اما تفاوت اصلی دو دهه گذشته، با همه تاریخ بشریت در این است که این دوران، عصر ارتباطات لقب گرفته است. در چهار چوب همین قانون اساسی هم یک بار در اوائل دوره اول ریاست جمهوری آقای خاتمی طرحی تهیه شد که مسئول شبکه های مختلف صدا و سیما افراد گوناگونی باشند که به نوعی تفاوت آراء در شبکه ملی مطرح و رقابت سازنده به وجود آید. این طرح با قانون اساسی فعلی هم ناسازگاری حقوقی نداشت اما نشد.

به آقای کروبی و دست اندر کاران تلویزیون صبا، راه اندازی این رسانه را تبریک می گویم و امیدوارم در جهت تهیه و تولید و پخش برنامه های مفید توفیق یابند. دفتر آقای کروبی نشانه کانال ماهواره ای را برای خبرگزاری ها فرستاده است.

 

Hotbird

Frea.11747  Horizontal

27/500 mbs

Fec 3/4

 

۲۸ آذر ۱۳۸۴
زنان و مجلس خبرگان

 

آیت الله یزدی عضو شورای نگهبان در مورد انتخابات خبرگان گفته اند در این انتخابات بحث جنسیت مطرح نیست ولی امروز زن مجتهدی را نمی شناسم. این جمله در حالی گفته می شود که با مخارج فراوان حوزه های علمیه زنان سالهاست در کشور فعالند. یکی از آنان با نام "جامعة الزهراء" از مهر ۱۳۶۴ در قم راه اندازی شده است؛ یعنی درست ۲۰ سال پیش. در سایت رسمی جامعة الزهراء آمده است که ۱۲ هزار نفر مشغول تحصیل هستند و ۱۶ هزار فارغ التحصیل دارد و فارغ التحصیلان آن جا در هیأت های علمی دانشگاهها عضویت دارند. در یک طرح دیگر دوره های ۷ ساله غیر حضوری هم داشته اند.

اینکه چرا از میان ۱۶ هزار فارغ التحصیل این حوزه علمیه و ۱۲ هزار محصل فعلی یک مجتهد بیرون نیامده خیلی نا مفهوم است. زنان که با توجه به قبولی بالای ۵۰% در مقایسه با مردان در دانشگاهها پیشتازند، نشانگر آن است که از مردان کوشاترند. در حوزه علمیه مردان در مدت خیلی کمتری از این ۲۰ ساله صدها مجتهد قابل قبول شناخته شده هستند. اگر با این استعداد زنان، این مجموعه عظیم با این همه امکانات و بودجه اختصاصی در طول ۲۰ سال نتوانسته یک مجتهد تحویل دهد، بارزترین نشانه عدم کفایت دست اندرکاران آن است. اما اعتقاد من بر آن است که به دلیل نگاه تبعیض آلود به زنان، نمی خواهند در مجلس خبرگان، زنان حضور یابند. به این دلیل است که تمام تلاش زنان را نادیده می گیرند. اگر راست حسینی گفته شود که بنا به اعتقادات بعضی ها به زنان نباید در عرصه های تعیین سرنوشت اجازه ورود داد و خیلی بهتر بود و کمتر به آنان اهانت می شد تا اینگونه مورد حمایت قرار گیرند.

۲۷ آذر ۱۳۸۴
دروغهای رسانه ای و خاتمی

 

 تازگی ها هر وقت آقای خاتمی را میبینم از رسانه هایی که حرفها و سخنانش را تحریف میکنند و یا ابزاری ازگفته های وی استفاده میکنند کلی کلافه است. امروزصبح آقای خاتمی را  دیدم. داشت از ماجرای تلویزیون و ۱۶ آذر صحبت میکرد. تلویزیون در ۱۶ آذر  مصاحبه ی امسال آقای خاتمی رانقل کرد که در آن گفته بود ۱۶ آذر پارسال بهترین مراسم دانشگاه بود که  ۲ ساعت دانشجویان حتی با پرخاشگری با رئیس جمهور حرف زدند و خیلی ها هم علیه رئیس جمهور شعار دادند. بلافاصله تنها تکه ای که در اخبار ۸:۳۰ که روزی روزگاری قرار بود در آن چند صدائی تمرین شود نیم دقیقه ای که آقای خاتمی در آن سخنرانی پر تحمل تاریخی عصبانی شده بود را پخش کرد.

امروز هم از خبر دروغ بگو مگوی خود با حجاریان حرف میزد. دیشب یکی ازخبر گزاری ها از ملاقات ایشان با جبهه ی مشارکت خبری پخش کرده که در ابتدا تصور میرفت از راههای غیرعادی که البته خیلی هم برای ماها عادی شده خبر را شنیده اند. ولی وقتی دیده بودند دروغ نوشته سوء ظن بر طرف شد!! آقای خاتمی نمی دانست از کجای آن دیدار بگو مگو با سعید حجاریان درآمده که بلافاصله خبر تلویزیونی ۸:۳۰ و کیهان و رسالت آن را پخش کرده اند. میگفت اصلا نه با حجاریان و نه با هیچکس دیگری بگو مگو نداشته و خیلی راحت جلسه بر گزار شده. خوشبختانه خود جبهه ی مشارکت خبر واقعی را منتشر کرده که در بعضی روزنامه های امروز هم آمده بود.

البته به اعتقاد من باز هم بدلیل اینکه این دروغها و یا تلاشها برای خراب کردن چهره آقای خاتمی باعث میشود که از آقای خاتمی خبر و تصویر پخش میشود، خود یک سنت شکنی است. والا سخنان آقای خاتمی در مجامع بین المللی و یا سخنان ایشان در لبنان که در خیلی از رسانه های جهانی به عنوان یک اندیشه و فکر منتشر شد که در صدا و سیما پخش نمیشود. کسی چه میداند شاید هم یکی از دلایل حفظ محبوبیت آقای خاتمی همین است که صدا و سیما و خیلی رسانه های دیگر حاکمیت یکدست فعلی از او چیزی پخش نمیکنند.

 

۲۶ آذر ۱۳۸۴
مستند کردن محاکمه مطبوعات

 

مطبوعات و روزنامه نگاران در دهه گذشته حق بزرگی بر روند آگاهی بخشی جامعه داشته اند. این را هیچ تحلیل گری نمی تواند انکار کند. ذهن فراموشکار ما به راحتی می تواند مشکلات آنان را فراموش کند. در این میان کسانی پیدا می شوند که دوران سختی های آنان را می نگارند تا در حافظه تاریخ بماند. این حداقل کاری است که برای ماندگاری سختی های آنان می توان انجام داد.

اخیرا به همت والای سرکار خانم عذرا فراهانی، روزنامه نگار پر تلاش کشور سه جلد کتاب در ۱۷۰۰ صفحه اسناد پرونده های مطبوعاتی ایران در دهه ۷۰ را منتشر نموده است. از آخرین مجوزهای دوران قبلی ارشاد استفاده کرده است. کتاب مرجعی شده.

در این کتاب پرونده های قضایی مطبوعات از ابتدای سال ۷۰ تا ۱۹/۳/۷۶ در بخش اول جلد اول آمده است که مربوط به ۸۶ مطبوعه است و در این میان فقط مجله گردون لغو پروانه شده و هیچ موضع دولتی هم علیه این روند گرفته نشده است. اما از ۱۹/۳/۷۶ که آقای خاتمی با شعار جامعه مدنی و آزادی مطبوعات انتخاب شد، سیستم مستقل قضایی تا پایان سال ۱۳۸۰ یکصد و نود وچهار نشریه را به دادگاه فرا خوانده که پرونده اکثر آنان لغو وتعطیل شده است تا مبادا شعار آقای خاتمی توفیق یابد. این کتاب را سازمان چاپ و انتشارات ارشاد چاپ کرده است. به سهم خود از این که آسیب های مطبوعات مستند شده است خوشحالم. تاریخ به این اسناد نیاز فراوان دارد. قبلا هم دوست خوبم آقای پور استاد محاکمات علنی مطبوعات را کتاب کرده بود.

 

۲۵ آذر ۱۳۸۴
به مناسبت روز جهانی حقوق بشر!

 

 

جناب آقای رئیس جمهور، هم اکنون ۱۶ سال است که وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران تحت نظارت ویژه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل قرار دارد و هر سال گزارش نماینده ویژه در مورد ایران در مجمع عمومی سازمان ملل و کمیسیون حقوق بشر مطرح می شود و از هر دو مرجع قطعنامه صادر می گردد. طبق معمول، پس از صدور قطعنامه واکنشی از سوی دولت نشان داده می شود و با سیاسی خواندن اقدام کمیسیون یا مجمع عمومی و مغرض بودن دولت های غربی و عدم توجه آن ها به ارزش های اسلامی، موضوع خاتمه می یابد تا فصل دیگر؛ و اقدام اساسی لازم برای از بین بردن زمینه صدور و قطعنامه و خارج کردن جمهوری اسلامی ایران از لیست کشورهای دارای وضعیت ویژه صورت نمی گیرد در صورتی که فکر می کنم غیرت و حمیت اسلامی و ایرانی ما نمی تواند قرار گرفتن ایران را در کنار کشورهایی چون افغانستان، روآندا، میان مار، گینه استوایی و امثال آنها به عنوان ناقض حقوق بشر برتابد و صرف سیاسی خواندن موضوع نیز تکلیف را ساقط نمی کند.

 

قسمتی از گزارش دکتر مهر پور رئیس هیأت نظارت بر قانون اساسی خطاب به آقای خاتمی ۸/۲/۱۳۷۸

 

۲۴ آذر ۱۳۸۴
دلیل استقبال جوانان و رهبران عرب از سخنان ضد اسرائیلی

 

 

چندی پیش سفر کوتاهی به یکی از کشور های عربی داشتم. راننده تاکسی جوان پر شوری بود. تا فهمید از ایرانم شروع کرد از مواضع ضد صهیونیستی آقای احمدی نژاد تعریف کردن. قصد بدی نداشتم گفتم که آقای فلانی رئیس کشور شما هم می تواند چنین مواضعی داشته باشد. گفت نه. ما کشورمان تازه دارد از نظر اقتصادی پیشرفت می کند. اگر رئیس کشور ما از این حرفها بزند آسیب می بینیم. به همین دلیل  به خوبی می توان فهمید که جوانان مسلمان عرب و بعضی نقاط جهان اسلام که از نزدیک شاهد جنایات اسرائیل بوده اند و شاهد آوارگی مردم مظلوم فلسطین بوده اند از هر سخن ضد اسرائیلی استقبال می کنند. اما به شرط آنکه رهبران کشورهای دیگر بگویند و به روند رشد اقتصادی و سیاسی کشور های آنان آسیب وارد نشود. البنه رهبران عرب هم همیشه دنبال کشوری هستند که حرفهای تند علیه اسرائیل بزند تا آنان با علم کردن آن سخنان امکان گرفتن امتیاز بیشتری برای کشورشان داشته باشند.

 تنها به این دلیل است که سخنانی که از ایران امروز در دنیا علیه اسرائیل شنیده می شود مورد استقبال جوانان و رهبران دنیای اسلام و خصوصا عربها قرار می گیرد!!! واقعا چه ایثاری در ایران در حال شکل گرفتن است! حالا این که مردم ایران در اثر این مواضع چه مشکلاتی پیدا می کنند و اساسا چرا باید چنین مشکلاتی  روبرو شود، من نوفهمم!

 

 

۲۳ آذر ۱۳۸۴
به بهانه منوچهر نوذری

 

 

دلدادگی مردم ایران به هنر، همچنان مثال زدنی است. به خصوص هنرمندی که لبخند هم بر لبان جاری می سازد. رفته بودم ختم مرحوم منوچهر نوذری، هنرمند نام آور ایران. با دیدن دوستان قدیمی و هنرمند یاد 20 سال پیش که مدیر رادیو بودم افتادم. عجب لطف و وفایی داشتند این همکاران. من بعد از فتح خرمشهر و دوران سختی های جنگ و موشک باران تا پذیرش قطعنامه مدیر رادیو بودم. با کمبود برق و وجود 2 شبکه تلویزیونی با 5/6 ساعت برنامه در شبانه روز، رادیو رسانه اصلی کشور بود. در آن فضای پر اضطراب و بمباران و موشک باران شهری و تشییع هر روز شهدای مظلوم و روشن نبودن حدود مسائل هنری بعد از انقلاب، تصمیم گرفته بودیم در همان دوران هم لبخند بر لبان مردم بیاوریم. گروه مستقلی به نام تفریحات و سرگرمی درست کردیم که احمد شیشه گران را به مسئولیت آن برگزیدم. در همان ایام هم برنامه "سلام، صبح به خیر" را که قبلا با جواد آتش افروز در مشهد تجربه کرده بودیم به تهران آوردیم و از شبکه سراسری پخش کردیم. صدا و تصویر نوذری بعد از انقلاب پخش نمی شد. برای برنامه صبح جمعه از او دعوت به کار کردیم. آمد و دوباره لبخند بر لب ها جاری کرد. همیشه در حیاط رادیو می دیدمش و همواره با همان شیرینی حرفی برای گفتن داشت. منوچهر آذری طنز گوی دیگر رادیو هم دیروز در مراسم خیلی از آن دوران یاد می کرد. مثل خیلی از هنرمندان باوفایی که دیروز از آن دوران رادیو به نیکی یاد می کردند.

تشیع کم نظیری که مردم از جنازه نوذری کردند، خیلی معنا دار بود. نشان می داد که مردم به کسانی که به لبان آنان لبخند بیاورند احترام می گذارند و قدر شناسی می کنند. و از آنها که نفرت و تلخکامی را تبلیغ می کنند، دل آزرده اند.

جامعه هنرمندان سوگوارند و مردم با این قدر شناسی خواستند تسلای خاطری برای آنان باشند.

 

۲۲ آذر ۱۳۸۴
تولد امام رضای خودمان

 

فردا تولد امام رضاست. همان که مزارش نور معنویت و عطر عشق و صمیمیت در کشور ما می پراکند؛ و هم او که هیچگاه مردم وفادار ایران مزارش را خالی از زائر نگذاشته اند.

آرامش بخش ترین نقاط برای من در زندگی حرم امام رضا بوده است. لحظه ای درنگ در آن حرم و درد دل با امام هشتم، همواره به عنوان لذت بخش ترین خاطراتم باقی است. یادش به خیر مشهد که بودیم مثل رسم بیشتر همشهری هایم از هر چهار راهی که به حرم امام رضا منتهی می شود، عبور می کردیم یک سلام به "آقا" می دادیم. الان هم یک جمله: السلام علیک یا علی بن موسی الرضا در صبح ها، روز را برایم زیبا می کند.

به خاطر عشقی که به امام رضا دارم امشب خواستم واقعا برای دلم بنویسم! از همه ی شما، هر وقت که به زیارت امام رضا رفتید التماس دعا دارم.

میلاد امام هشتم خودمان بر همه مبارک باد.

 

۲۱ آذر ۱۳۸۴
خشونت نتیجه عدم شناخت است

 

یکی از اصلی ترین عوامل خشونت در دنیای معاصر عدم شناخت فرهنگ ها و سنت های ملت هاست.

در غرب اسلام را نمی شناسند و اگر بشناسند از پنجره رفتار بن لادنی به آن نگاه می کنند و عمیقا به آن نگاه کینه توزانه دارند و بر اساس همین نگاه، برای مقابله با آن راه خشونت را برگزیده اند.

در شرق و به خصوص در بخش هایی از جهان اسلام هیچ دستاورد مثبتی در فرهنگ غرب تصور نمی کنند و راه مقابله خشونت آمیز با آن را در پیش می گیرند.

به همین دلیل مسلمانانی که یا در غرب زندگی می کنند و یا با فرهنگ آن آشنا هستند و از فرهنگ خود نیز آگاهی دارند بیش از همه نگران این خشونت های دوسویه هستند.

غربیانی هم که یا در مناطق شرقی و اسلامی زندگی می کنند و یا فرهنگ واقعی آنان را مطالعه کرده اند نیز پیشتازان حرکت ضد خشونت از دو سو هستند.

برای پایان دادن به مسابقه خشونت موجود در جهان باید قبل از هر چیز، دو طرف فرهنگ و سنت و رفتارهای واقعی سوی دیگر را بشناسند و الا در این مسابقه، بشریت بیش از همه آسیب می بیند. 

 

8 4        ۱   ۲    ۳       3  7
© Copyright 2003-2017, Webneveshteha.com. All rights reserved.